Zeměpis - železniční doprava

1. června 2008 v 12:15 |  Referáty, seminárky

železniční doprava

Na počátku železniční dopravy byly tzv. koněspřežné železnice. Jak už sám název napovídá, hnací silou tohoto dopravního prostředku byly koně. Avšak narozdíl od různých koňských povozů byla tato doprava výhodnější, protože nebyla zdaleka tolik náročná na tažnou sílu, v důsledku velmi malého valivého odporu kolejnic. Jedna z prvních koněspřežných železnic na evropském kontinentu byla vystavěna v Čechách. Vznik a rozvoj železniční dopravy umožnil technický pokrok v období průmyslové revoluce, základem se stalo využití uhlí, s jeho těžbou a přepravou souvisí první období jejího rozmachu. Zásadní zlom v železniční dopravě tedy nastal zavedením parní trakce. V českých zemích se první trať pro parní trakci se začala stavět pouhých deset let poté, kdy na trať vyjela první lokomotiva v Anglii, tedy v roce 1835. Do konce 19. století měly Čechy a Morava po Anglii a Německu jednu z nejrozsáhlejších železničních sítí v Evropě, jejíž délka tehdy činila 11 130 Km. V padesátých letech minulého století začala probíhat motorizace a elektrifikace železniční dopravy.V roce 1936 bylo Československo podle podílu motorové trakce první v Evropě. V současnosti motorová trakce sama ustupuje ekologičtější a ekonomičtější elektrické trakci. V dnešních dnech má více než 10 000 Km železnic 21 zemí světa. Největší hustotou železniční sítě Německo, ale také Česká republika, Belgie a Švýcarsko. Zdokonalování železniční dopravy se realizuje zaváděním nových typů motorů, vlaků bez kol - pohybují se na vzdušném polštáři nebo na magnetických či elektromagnetických závěsech. V této souvislosti prudce rostou rychlosti vlaků. Nejfrekventovanější trasou osobní železniční dopravy na světě je trať Moskva - Sankt Petěrburg v Rusku s roční kapacitou 12 miliónů cestujících. Železničními uzly nazýváme ty stanice, do kterých ústí více tratí a které mají kromě osobního a nákladového nádraží, seřaďovací a odstavné koleje, dílny, případně lokomotivní a vozové depo. Nejvýznamnějšími železničními uzly jsou např. Paříž nebo Budapešť.
Mezi nejlepší vlaky světa patří Maglevy nebo Šinkanzeny z Japonska a TGV z Francie.
Pendolino Po mnohých odkladech a průtazích 22.prosince 2004 vyjelo koněčně na trať s cestujícími české pendolino - elektrická jednotka řady 680. České dráhy tak uvedly na tratě v ČR moderní vysokorychlostní vozidlo evropské konstrukce. České pendolino vzniklo jako kompromis mezi požadavkem rychlé dopravy a stavem železniční infrastruktury. Dokonce ani po vybudování tzv. koridorů nelze vytouženou rychlostí 160km/h projíždět celý úsek, ve kterém se s nasazením vysokorychlostních jednotek počítá. Naklápěcí mechanizmus - po kterém obdržely jednotky přezdívku pendolino - kyvadélko - umožňuje sice projíždění kritických úseků rychlostí někdy podstatně větší, než klasické soupravy, ale 160 to není. Navíc řada úseků na své "zkoridornění" teprve čeká.Prozatím je pendolino připuštěno pouze na tratě se stejnosměrnou soustavou 3000V - na střídavé tratě nemůže: ruší, a to značně, zabezpečovací zařízení těchto tratí.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Anketa

Který předmět máte nejraději?

Matematika 8.1% (172)
Český jazyk 4.4% (93)
Cizí jazyk 4.8% (102)
Fyzika/Chemie 3.9% (82)
Přírodopis 9.7% (206)
Dějepis 7.7% (164)
Zeměpis 4.1% (86)
Rodinná/občanská výchova 2.7% (57)
Tělesná výchova 7.8% (166)
Výtvarná výchova 4.5% (96)
Hudební výchova 3.1% (65)
Práce na počítači/informatika 39.2% (832)

Komentáře

1 nikča(SBé) nikča(SBé) | Web | 1. června 2008 v 13:16 | Reagovat

už jsem hlásla 16 hlásek

2 erča erča | Web | 1. června 2008 v 13:26 | Reagovat

máš u mě diplomek

3 nikča(SBé) nikča(SBé) | Web | 1. června 2008 v 13:27 | Reagovat

diplom za bleskovku v rubrice sutěže

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama